Adres
ul. Marii Skłodowskiej-Curie 50/98
85-088 Bydgoszcz, Polska
Marginesy filozofii? Od doświadczenia protomentalnego do rozumienia sztuki
Zanim pojawia się koncept i potrzeba werbalizacji, doświadczamy bycia i stawania się – co w fascynujący sposób uzmysławia nam doświadczenie sztuki, a zwłaszcza, spotkanie z malarstwem i muzyką. Czy to są marginesy filozofii? A może tu właśnie rodzi się właściwe filozofowanie? W moim wykładzie spróbuję pokazać, jak obraz i muzyka „myślą niewerbalnie” dążąc do ujawnienia się sensu. Jednym z moich przewodników będzie wrażliwy na to, co trudne do wysłowienia muzykolog, Julian Johnson, zafascynowany nade wszystko muzyką Debussy’ego i myślą francuskich filozofów, Derridy, Nancy’ego, Serres’a. Sięgnę także do refleksji Daniela Barenboima, wyjątkowo uzdolnionego filozoficznie dyrygenta i pianisty. Spróbuję wreszcie pokazać, jak sens kształtuje się w samej materii dźwiękowej, dzięki żywym przykładom muzycznym.
– C. Debussy, Sonata na flet, altówkę i harfę
– T. Paciorkiewicz, Trio na flet, altówkę i harfę
– L. De Rohozinski, Suite Breve
– J. Ibert, Dwa interludia na flet, altówkę i harfę
________________________
Prelegentka: dr hab. Anna Chęćka, prof. UG | Mauris Ensemble: Magdalena Di Basi (flet), Adrian Nowak (harfa), Jan Czyżewski (altówka) Realizacja: JackJack Films
Zrealizowano w ramach projektu „Festiwal Koherencje” dzięki wsparciu finansowemu Miasta Bydgoszczy oraz Fundacji PZU.