Sobota i niedziela (25-26.11.2023), 09:30-11:00 | CNiK Młyny Rothera, Kawiarnia Nowe Miejsce | zapisy


ŚNIADANIE FILOZOFICZNE

warsztaty

KAROLINA RYCHTER (sobota)

Prostota smaku według Jana Jakuba Rousseau

Im prostszy jest nasz smak, tym jest powszedniejszy”– przekonuje Jan Jakub Rousseau w „Emilu”. W słynnym traktacie o wychowaniu możemy także przeczytać: „Wybór Emila nie ulega wątpliwości: bo nie jest on ani szczebiotliwy, ani próżny; nie znosi skrępowania, a nasze wyszukane potrawy nie podobają mu się, za to zawsze jest gotów biegać po polach i lubi ogromnie dobre owoce, dobre jarzyny, dobrą śmietankę i dobrych ludzi”. Również inne dzieła Rousseau – na przykład  „Nowa Heloiza” – zawierają stosunkowo liczne, choć porozrzucane uwagi na temat kulinariów i optymalnej dla człowieka diety. Umiłowanie natury każe filozofowi ganić wymyślne potrawy i wystawne uczty, a wychwalać proste wiejskie jedzenie. Zwłaszcza takie, które jest wegetariańskie, bo jak argumentuje, pociąg ludzi do mięsa nie jest wcale wrodzony. Zainspirowani nie do końca konsekwentnymi uwagami Rousseau zjemy nieskomplikowane śniadanie złożone z lokalnych produktów: nabiału, jajek, pieczywa, owoców i warzyw. Porozmawiamy przy tym o aktualności jego zaleceń oraz licznych paradoksach „naturalnego” jedzenia. Przeczytamy też fragmenty tekstów – filozof pochwalał bowiem czytanie w trakcie posiłków.

ŁUKASZ MODELSKI (niedziela)

Śniadanie Johna Locke’a

John Locke, jak wiadomo, bardziej cenił doświadczenie empiryczne, niż odbicie idei przedmiotów. Zapewne to przekonanie pchało go do niezwykle szczegółowych analiz dotyczących smaku. Pozostawił kilka świadczących o tym dokumentów. Filozof czynił bardzo poważne rozróżnienia co do jakości materiae primae jedzenia – istotne było dlań np. czy kupowany krab, jest żywy czy już nie, jakie cechy powinny mieć młode perliczki itd. Sam jest autorem przepisu na doskonałe („takie, jakie powinny być”) naleśniki (czy właściwie – pankejki). Miał również dość jasno sprecyzowane poglądy na temat diety dzieci i młodzieży. Wreszcie – posłużył się figurą ananasa, by snuć rozważania na temat możliwości poznawczych człowieka. 

Dania są inspirowane Some Thoughts Concerning Education z 1693 r., listą zakupów wysłaną w 1704 r. na miesiąc przed śmiercią do Petera Kinga, autorskim przepisem na naleśniki(pankejki) przechowywanym w Bodleian Library i Rozważaniami dotyczącymi rozumu ludzkiego z przykładem wyobrażenia vs. doświadczania smaku.